Sök:

Sökresultat:

229 Uppsatser om Äldre turister - Sida 1 av 16

?Lite utanfo?r ramarna? Bista?ndshandla?ggares syn pa? a?ldre med missbruksproblematik

Syftet med uppsatsen a?r att ta reda pa? bista?ndshandla?ggares syn pa? a?ldre med missbruksproblematik, samt deras syn pa? samarbetet med andra enheter ga?llande denna grupp. Underso?kningen a?r baserad pa? kvalitativa intervjuer med fyra bista?ndshandla?ggare fra?n tva? olika stadsdelar. Empirin a?r uppdelad i tre olika teman och dessa a?r o?verla?mning och samarbete mellan enheter, riktlinjer fo?r bemo?tande samt fo?rha?llningssa?tt och bista?ndshandla?ggares uppfattning kring arbetet med missbrukare.

Är Ă€ldre delaktiga i sin omsorg? : En kvalitativ studie om genomförandeplaner som verktyg för att öka Ă€ldres delaktighet pĂ„ Ă€ldreboenden

A?ldres delaktighet och inflytande i a?ldreomsorgen beskriver Socialdepartementet sombristfa?llig. Fo?r att o?ka a?ldres delaktighet tillsattes ett verktyg, genomfo?randeplaner. I den ha?r uppsatsen sta?ller vi oss fra?gorna: Hur upplever personal a?ldres delaktighet pa? a?ldreboenden samt vad fyller genomfo?randeplaner fo?r funktion fo?r a?ldres delaktighet? Utifra?n sex intervjuer med personal pa? a?ldreboenden visar resultatet att personalen upplever a?ldres delaktighet som frama?tskridande och betydelsefull inom a?ldreomsorgen.

Sverige - Naturens mecka eller blondinernas hemland? : En studie om VisitSwedens förmedlade bild av Sverige och hur bilden uppfattas av internationella turister

I dagens turismbransch ökar konkurrensen stÀndigt mellan olika besöksmÄl vilket har lett till att lÀnder mÄste finna nya sÀtt att differentiera sig pÄ. I Sveriges fall Àr det den statliga organisationen VisitSweden som har det yttersta ansvaret för att skapa ett konkurrenskraftigt land. Syftet med studien var att undersöka vilken bild VisitSweden förmedlar av Sverige som besöksland och vilken bild internationella turister har av Sverige. För att ta reda pÄ detta valde studien att anvÀnda en hermeneutisk metod dÀr det genomfördes en diskursanalys av VisitSwedens marknadsföringsmaterial 2014, intervjuer med VisitSweden samt intervjuer med internationella turister. Studien kom fram till att VisitSweden förmedlar en bild av Sverige genom kÀrnvÀrdena natur och orördhet, tradition, och unicitet.

Mat som attraktion : Hur betydande Àr mat som faktor vid val av resa?

Ämnet matturism behandlar turismaktiviteter relaterade till mat. De turister som reser för just matupplevelser benĂ€mns som kulinariska turister och maten pĂ„ det lokala resmĂ„let har stor betydelse för dessa turister. Tidigare studier har behandlat destinationers arbete med att marknadsföra sig och utveckla resmĂ„len mot de turister som reser för matupplevelser. Denna uppsats behandlar Ă€mnet matturism och syftar till att undersöka hur betydande mat Ă€r vid val av resa. Detta för att ta reda pĂ„ vilka faktorer som pĂ„verkar beslutsfattandet och om maten Ă€r en av de mer betydande faktorerna.

Ma?ltiden ska vara en gla?djens upplevelse - en kvalitativ intervjustudie : A?ldres tankar och upplevelser kring sin ma?ltidssituation pa? va?rd- och omsorgsboendet

Bakgrund: Ma?ltiden a?r central fo?r en ma?nniskas fysiska och psykiska va?lma?ende. Malnutrition a?rett vanligt problem i den a?ldre populationen.Syfte: Att underso?ka hur personer boende pa? tva? va?rd- och omsorgsboenden fo?r a?ldre i Uppsala la?n upplever sin ma?ltidsmiljo? samt hur det egna behovet av egenva?rdssto?d och inflytande mo?ts under ma?ltiden utifra?n faktorerna fysisk och social ma?ltidsmiljo?, hja?lpmedel, egenva?rd och sja?lvbesta?mmande.Metod: Studien har en kvalitativ ansats. A?tta informanter pa? va?rd- och omsorgsboenden fo?r a?ldre i Uppsala la?n intervjuades, informanterna valdes genom ett strategiskt urval.

Destination Schweden : En kvantitativ studie om unga tyskar turisters resande till Sverige

En av turismindustrins största utmaningar Àr att identifiera potentiella mÄlgrupper och sedan kunna tillgodose turisters varierade behov. En av de frÀmsta mÄlgrupperna inom svensk turismindustri Àr turister av tysk nationalitet. VisitSweden menar att de tvÄ mest betydelsefulla tyska mÄlgrupperna i Sverige utgörs av WHOPS och barnfamiljer, men det finns ytterligare ett segment av turister vilka anses ha goda framtidsutsikter; nÀmligen unga turister. Under de senaste Ären har det blivit tydligt att unga turister Àr ett allt viktigare segment inom turismindustrin och utgör en mÀrkbar del av antalet inkommande turister till destinationer runt om i vÀrlden. Med en deduktiv ansats och kvantitativ metod har vi, med hjÀlp av ett snöbollsurval, genomfört en enkÀtundersökning pÄ unga tyskar mellan 18-30 Är. UtifrÄn teorier om resmotiv utfördes en studie för att öka kunskapen om unga tyska turisters uppfattning om Sverige som destination och unga tyska turisters resvanor.

Tyska sprÄket inom den svenska turismbranschen : En studie av sprÄkbruk i svensk turism

Tyskar reser mest i vÀrlden. I Sverige Àr Tyskland en av de största mÄlmarknaderna. Genom globaliseringen har sprÄk och kommunikation fÄtt en viktig roll i samhÀllet, vilket ökar kravet pÄ kommunikation. Inom turismbranschen anvÀnds engelska som det frÀmsta kommunikationssprÄket. DÄ inte alla behÀrskar engelska, kan sprÄk innebÀra kommunikationsproblem.

VĂ€lkommen till Nordkorea : Nordkorea som turistdestination?

Nordkorea Àr en unik turistdestination och ett ovanligt resmÄl. MÀnniskor reser inte pÄ egna villkor inom landet utan mÄste följa resprogram. Medias negativa bild av Nordkorea kan bidra till att mÀnniskor kan uppfatta landet som ett farligt och riskfyllt resmÄl. Trots strikta reseprogram och negativ bild i media förekommer turism till Nordkorea.  Syftet med studien Àr att ge en redogörelse av anledningar till vad som lockar turister att Äka till Nordkorea, med fokus pÄ turister som varit i Nordkorea samt resebolag som förmedlar resor till Nordkorea. Studien utgÄr frÄn en induktiv ansats och en kvalitativ metod.

Fungerande a?ldreomsorg trots spra?ksva?righeter : Hur kan alternativa vÀ?gar till kommunikation uppnÄ?s nÀ?r det talade sprÄ?ket inte fungerar?

Forskningen visar att spra?ket a?r viktig na?r det kommer till va?rd. Denna studie syftar till att underso?ka hur va?rdgivare inom hemtja?nsten hanterar och uppfattar spra?ksva?righeter med a?ldre invandrare som inte kan svenska. Fo?r att besvara syftet har kvalitativa, semi-strukturerade intervjuer genomfo?rts med sex stycken va?rdpersonal inom hemtja?nsten.

Musik som turistattraktion

I denna uppsats har vi undersökt hur kommuner anvÀnder musik för att locka turister, och hur betydelsefullt musikutbudet Àr för deras verksamhet. För att fÄ en ingÄende förstÄelse har vi undersökt hur fem Svenska kommuner arbetar med lokal musikkultur för att locka turister, om de kÀnt en ökande efterfrÄga eller andra förÀndrade förhÄllanden. Vi har undersökt musikturism utifrÄn sitt helhetsperspektiv för att sedan uppmÀrksamma intressanta aspekter för att se nÀrmare pÄ dem. Uppsatsen Àr av kvalitativ karaktÀr för att fÄ en nÀra relation till forskningsobjektet, och vi har intervjuat vÀl insatta kommunala turismaktörer för att fÄ en sÄ realistisk uppfattning som möjligt om hur de betraktar musikturism. Vi har i undersökningen kommit fram till att kommunerna inte fokuserar pÄ musikturister specifikt utan arbetar för ett rikare musikutbud för att locka turister i allmÀnhet, som pÄ sÄ vis automatiskt bidrar till fler musikturister.

Att ta Socialstyrelsens krav pÄ allvar.

Syftet med uppsatsen a?r att ta reda pa? bista?ndshandla?ggares syn pa? a?ldre med missbruksproblematik, samt deras syn pa? samarbetet med andra enheter ga?llande denna grupp. Underso?kningen a?r baserad pa? kvalitativa intervjuer med fyra bista?ndshandla?ggare fra?n tva? olika stadsdelar. Empirin a?r uppdelad i tre olika teman och dessa a?r o?verla?mning och samarbete mellan enheter, riktlinjer fo?r bemo?tande samt fo?rha?llningssa?tt och bista?ndshandla?ggares uppfattning kring arbetet med missbrukare.

Konsten att implementera jÀmstÀlldhet.

Syftet med uppsatsen a?r att ta reda pa? bista?ndshandla?ggares syn pa? a?ldre med missbruksproblematik, samt deras syn pa? samarbetet med andra enheter ga?llande denna grupp. Underso?kningen a?r baserad pa? kvalitativa intervjuer med fyra bista?ndshandla?ggare fra?n tva? olika stadsdelar. Empirin a?r uppdelad i tre olika teman och dessa a?r o?verla?mning och samarbete mellan enheter, riktlinjer fo?r bemo?tande samt fo?rha?llningssa?tt och bista?ndshandla?ggares uppfattning kring arbetet med missbrukare.

"Man mÄste kunna argumentera för den Àldres behov" : En studie om bistÄndshandlÀggares utmaningar och dilemman i bedömningen av de Àldres behov av vÄrd- och omsorgsboende

Syftet med uppsatsen a?r att o?ka kunskapen om bista?ndshandla?ggares erfarenheter av utredningar av insatsen va?rd- och omsorgsboende fo?r a?ldre. Bista?ndshandla?ggningen inom a?ldreomsorgen i Stockholms stad har genomga?tt flera fo?ra?ndringar de senaste a?ren. De fo?ra?ndringar vi koncentrerat oss pa? att studera, a?r info?randet av kartla?ggnings- och bedo?mningsinstrumentet som bista?ndshandla?ggarna anva?nder fo?r att utreda a?ldres anso?kningar om va?rd- och omsorgsboende enligt socialtja?nstlagen 4 kap.

Äldres motiv för resande

Syftet med uppsatsen Ă€r att utvidga kunskapen om generella resmotiv hos Ă€ldre turister pĂ„ besök i Stockholm. Detta för att bidra med kunskap som kan förbĂ€ttra produkterna för och marknadsföringen mot denna mĂ„lgrupp.Äldre turister Ă€r en intressant grupp att undersöka dĂ„ de ofta behandlas utifrĂ„n stereotypa uppfattningar och antaganden om likhet. Gruppen Ă€r dock pĂ„ inget sĂ€tt homogen. För att förstĂ„ gruppen bĂ€ttre Ă€r det nödvĂ€ndigt att anvĂ€nda sig av undersegment. Undersökningen intresserar sig för om det Ă€r fruktbart att göra undersegmenteringar med hjĂ€lp av variablerna resvana och livssituation.

I sanningens ögonblick : berÀttelser om hur frontlinepersonal levererar service

 Titel: I sanningens ögonblick: berÀttelser om hur frontlinepersonal levererar service. Bakgrund: Service definieras som nÄgot som levereras men resulterar inte i Àgande av nÄgot. Service levereras av frontlinepersonal till turister. Frontlinepersonalen har betydelse för hur servicen levereras. Jag har inte funnit nÄgon detaljerad inventering vad serviceleveranser innehÄller. DÀremot finns det teorier som berÀttar hur företagsledningar ska leda personalen som levererar service.

1 NĂ€sta sida ->